Recenzia: Michal Škombár - Štyria chlapci

RECENZIA: Michal Škombár – Štyria chlapci

Žáner: Sci-fi a fantasy
Vydavateľstvo: GD IDENTITY
Počet strán: 273

Originálny názov: Štyria chlapci

Kniha Štyria chlapci vás vtiahne do napínavého deja hneď prvými riadkami. Ocitáte sa v malom meste, ktoré je každoročne skúšané. Raz za rok sa musí niekto obetovať, inak hrozí celému svetu zánik. Smutné však je, že o hrdinoch, ktorí obetujú svoj život, nik okrem obyvateľov mesta netuší. Všetko sa mení, keď sa o miestnu záhadu začnú zaujímať štyria chlapci. Ich bezstarostné detstvo sa zrazu mení a ich spoločné cesty sa rozchádzajú. Jeden z nich sa rozhodne stať hrdinom a vstúpi do sveta, kde číha smrť na každom kroku.
Vy sa spolu s chlapcami zrazu nachádzate v deji naberajúcom na tajomnosti v paralelných svetoch, či už v súčasnosti alebo v minulosti, v časoch, keď v meste vládol komunizmus.
Nechajte sa vtiahnuť do napínavého príbehu, pričom do poslednej stránky netušíte či svet
ostane v ostňoch smrti alebo víťazstva.

Príbeh, v ktorom sa prelínajú postavy, svety a všetko do seba pekne zapadá. Kniha Štyria chlapci v sebe ukrýva prvky sci-fi a vyžaruje z nej tajomnosť. Ja osobne mám rada príbehy, ktoré sú s prvakmi fantasy alebo sci-fi, lebo vtedy dokáže moja predstavivosť fungovať na plné obrátky. Tu tomu nebolo inak. Prečo sa deje, to čo sa v mestečku deje? Skončí sa to niekedy? Odpovede na otázky nájdete v knihe.

Začnem asi tým, že do knihy sa človek veľmi rýchlo začíta. Kapitoly nie sú prehnane dlhé a stále ma zaujímalo, čo sa udeje v tej ďalšej. Autor ma veľmi príjemný štýl písania, žiadne extrémne dlhé opisy a nezrovnalosti v texte. Ponúkaný príbeh je rozdelený do troch väčších celkov, v ktorých spoznáme chlapcov, potom sa dostaneme do minulosti a nakoniec zakotvíme na druhej strane. V príbehu sa vyskytujú hlboké myšlienky, ale aj vtipné pasáže, ktoré dokazujú autorov zmysel pre humor.

Približne v polke knihy som si tipla, že čo tá záhada v ich meste robí, nečakala som, že sa mi to neskôr potvrdí, avšak ma to aj potešilo. Je tu teda asi jemná predvídateľnosť deja, ale na zaujímavosti príbehu to neuberá. Jediné mínus bolo asi to, že v niektorých častiach som mala pocit, že sa veci udiali prirýchlo a zišlo by sa tam ešte pár strán.

1.apríl je všade známy ako deň bláznov, avšak v tomto malom meste je to deň Lukáša Haraslina (hrdinu?) = deň každoročnej obety. Obeta za celý náš svet, aby sme mohli naďalej existovať. Autor vymyslel naozaj zaujímavý príbeh, v ktorom cestujeme medzi prítomným a minulým časom a ešte ďalej. Ako hlavných hrdinov si zvolil štyroch chlapcov, ktorých detstvo sa rapídne zmení, akonáhle sa začnú zaujímať viac o ich mestskú záhadu. V príbehu nastane viacero zvratov, ktoré som spočiatku nečakala a príbeh tak postupne gradoval a zvyšovalo sa aj napätie a zvedavosť. Tiež som mala možnosť na príbeh a jeho časti nahliadnúť z rôznych perspektív, keďže sa v ňom striedali aj postavy. Všetko sa postupne dostávalo do finále a zapadalo ako puzzle.

Páči sa mi aj to, ako bolo v jednej časti ukázané klamanie vyššie postavených ľudí, pretože sa na tom moc vecí nezmenilo, čo je smutné.

„U ľudí vrcholí kreativita do dvadsaťtrojky, potom je to už len rýchly pád.“

K postavám sa vyjadrím všeobecnejšie nakoľko ich tam bolo viac. Niektoré mi sadli a niektoré ma neskutočne vytáčali svojim správaním. Boli však vykreslené veľmi dobre, či už vzhľadovo alebo charakterovo.

Čo sa týka úplného záveru knihy, trošku som ho odhadla, ale neprekážalo mi to. Niekde by som si tam však priala pár strán navyše (ak sa nechystá nejaké pokračovanie :D), lebo by ma zaujímalo pár vecí, ktoré si musím asi domyslieť.

Autor nám teda predstavil príbeh, ktorý je iný a nepodobá sa nejako extra ničomu, čo som doteraz čítala, čo je skvelé. Počas čítania som sama uvažovala, ak by to bolo reálne, ako by sa ku tomu dnešní ľudia postavili. Vedela by som tú obetu priniesť ja? (asi nie :D). Príbeh Vás tak trochu opantá, keďže sa dej odohráva na Slovensku a tak je to s nami nejako prepojené.

Knihu určite odporúčam, lebo je naozaj veľmi dobrá a čítala sa rýchlo, bavila ma. Ak máte radi sci-fi, záhady a celkovo určité napätie, dajte knihe šancu. Myslím si, že to neoľutujete. Autorovi ďakujem za poskytnutie knihy na recenziu a držím palce v ďalšom písaní, aby sme sa dočkali podobných príbehov.

Kniha u mňa získala 4 ♥/5 ♥.