Recenzia: James Nestor - Dych

RECENZIA: James Nestor – Dych

Žáner: Odborná a náučná literatúra
Vydavateľstvo: Tatran
Počet strán: 316

Jazyk: slovenský
Väzba: hardback
Originálny názov: Breath

 

ANOTÁCIA

Ako sa stravujete, koľko cvičíte, akí štíhli, mladí alebo silní ste - na ničom z toho nezáleží, ak nedýchate správne. Pre naše zdravie a celkovú pohodu nie je nič dôležitejšie než dýchanie – nádych, výdych, zopakovať dvadsaťpäťtisíckrát denne. Ľudia však prišli o schopnosť správne dýchať a má to vážne následky.
Novinár James Nestor cestuje po svete a pátra po tom, kde sa stala chyba a ako to napraviť. Vyhľadáva ľudí skúmajúcich vedu ukrytú za starovekými dýchacími technikami, ako pránájáma, sudaršana-krijá či tummo, a spolupracuje s nadšencami dýchania, ktorých nazýva pneumonauti, aby vedecky preveril dávno existujúce teórie dýchania. Moderný výskum ukazuje, že už malé úpravy nádychu a výdychu dokážu naštartovať športový výkon, omladiť vnútorné orgány, pomôcť pri chrápaní, astme a autoimunitných ochoreniach, dokonca aj narovnať chrbticu postihnutú skoliózou. Nič z toho by nemalo byť možné, ale je.
Dych čerpá z tisícročných medicínskych textov a z najnovších prelomových štúdií v odbore pneumológie, psychológie, biochémie a fyziológie a kompletne prevracia naše poznatky o tejto základnej biologickej funkcii. Keď si prečítate túto knihu, už nikdy nebudete dýchať tak ako predtým. (www.martinus.sk)

 

RECENZIA

 

Táto kniha je doslova výprava za umením dychu. Kto by to bol povedal, že dýchanie ovplyvňuje toľko veľa aspektov v našom tele. Myslíte si, že dýchate správne? Mýlite sa. Kniha Vám dá hneď niekoľko dôvodov, prečo to tak je.

Musím povedať, že keď som knihu zbadala na internete, najprv ma moc nezaujala. Avšak som rada, že došlo ku zmene. Po množstve pozitívnych recenzií som sa teda rozhodla, že jej dám šancu. Neľutujem toto rozhodnutie. A rozhodne by ste mali skúsiť tiež.

Autor nás sprevádza jeho cestou za poznaním tohto strateného umenia. Prešiel rôzne zákutia sveta, aby zistil čo najviac o dýchaní a ako sa počas doby menilo a ovplyvňovalo nás. Páči sa mi, akou formou je kniha napísaná. Autor má príjemný štýl písania, ktorý ma udržoval pri čítaní. Pôvodne som čakala niečo iné, prišlo však niečo oveľa lepšie, keďže je to písané ako príbeh, ktorý je doplnený poznámkami pod čiarou a v závere knihy, a čakajú na Vás aj rôzne metódy dýchania, ktoré si môžete vyskúšať. Autor tiež občas strieda prítomnosť a zážitky z minulosti, spomína množstvo ľudí (pneumonauti), ktorí sa venovali (a venujú) dychu a rôznym metódam, ktoré pomáhali a pomáhajú ľuďom. Bolo skvelé si popri čítaní hľadať na Google spomínaných ľudí z knihy, priradila som si k nim ich vzhľad a našla aj rôzne články.

Navyše má autor dar, že vie zložité medicínske a vedecké záležitosti, vysvetliť ľahko, nemala som teda problém pochopiť ich. Je to písané jednoducho, stručne a veľmi pútavo.

Kniha ma obohatila o vedomosti, ktoré som s radosťou prijala. Po prečítaní som ostala prekvapená, čo všetko dych a zlý spôsob dýchania ovplyvnil v minulosti a stále ovplyvňuje v aj súčasnosti a nikto tomu nevenuje prílišnú pozornosť. Vedeli ste, že také dýchanie ústami je zlé? Kniha ponúka množstvo informácii, ktoré ma presvedčili hľadať si ďalšie informácie aj na internete, či už o konkrétnych ľuďoch alebo o metódach dýchania.

Ponúka aj rôzne odkazy na ďalšie knihy, ktoré sa venujú dýchaniu a mám v pláne si ich vyhľadať. Navyše ja sama som sa rozhodla, že si nájdem doplnkové informácie k niektorým metódam dýchania a vyskúšam ich. Bolo by skvelé, ak by mi vedeli pomôcť (napr. s ľahkou astmou). 

Počas čítania som sa oveľa viac sústredila na svoj dych a dávala si pozor, aby som dýchala nosom. Áno, niekedy to bolo ťažké, keďže mám alergiu a nos sa občas upcháva, ale snažila som sa čo najmenej dýchať cez ústa.

Aby toho nebolo málo, tak som v nej využila toľko lepíkov, že v podobnej knihe z rovnakého žánru je to skôr rarita :). Značila som si rôzne zaujímavosti, ku ktorým sa plánujem vrátiť.

Myslím si, že táto kniha Vám má čo ponúknuť a je načase niečo so svojim dýchaním spraviť, aby sme zvrátili to, čo sme sa naučili zle a čo nás ovplyvňuje celý život, aj keď by sme to pôvodne dychu ani neprisudzovali. Je to naša dôležitá súčasť, bez ktorej by sme neexistovali, zaslúži si teda oveľa viac pozornosti, v tejto dobe asi aj dvojnásobnú :).

Vďaka spolupráci s vydavateľstvom Tatran som sa k tejto knihe dostala skôr ako som pôvode plánovala a mohla som nazrieť do tajov dýchania. Za to im veľmi pekne ďakujem. Knihu by si mal prečítať každý aspoň raz, pretože ani neviete ako a môže Vám pomôcť. Takže odložte mobil, vezmite knihu a zamerajte sa na svoj DYCH.

 

Kniha u mňa získala 4,5 ♥/5 ♥.

 

 

 

1 komentár:

  1. Tak by som určite rada vedela ako správne dýchať, keďže hlavne v tomto teple to ide trocha ťažšie, lebo nie a nie prísť nejaký výdatný, ale naozaj iba dobrý dážď, ktorý by na chvíľku dal preč toto dusno :)

    OdpovedaťOdstrániť