RECENZIA: Danny Tobey – Božská hra

Žáner: Sci-fi a fantasy
Vydavateľstvo: Fobos
Počet strán: 488

Jazyk: český
Originálny názov: The God Game

Vyhraj a splní se všechny tvé sny!
Charlie a jeho přátelé obdrží pozvánku, kterou nemohou odmítnout, a vstoupí do hry G.O.D. Úkoly dostávají přes telefony a chytré brýle. Když splní misi, hra je odmění. Charlie by mohl vyřešit své finanční potíže. Vanhi si chce vymazat jednu špatnou známku na přihlášce na vysokou. Zezačátku je to jen neškodná zábava. Pak ale začnou chodit hrozivé zprávy. Uctívej mě. Poslouchej mě. U nich doma se objeví záhadné balíčky. Sledují je tajuplné postavy. Kdo ještě hraje a jak daleko zajde, aby vyhrál?
Když Charlie začne hledat únikovou cestu, zjistí, že „Bůh“ ho neustále sleduje. Jen On řekne, kdy hra skončí. A když zemřete ve hře, zemřete doopravdy.

Ani neviem ako začať, dovolím si povedať, že celá táto myšlienka bol jeden zaujímavý nápad a autorovi sa to podarilo skvelo predostrieť čitateľom. Ja som ateista a tak som sprvu váhala, či si túto knihu vybrať na recenziu, predsa len názov – Božská hra + anotácia k tomu. Zaujalo ma to však natoľko, že som si ju zvolila a teraz môžem povedať, že to neľutujem. Bola to jedna prepracovaná jazda medzi virtuálnym a reálnym životom.

Celé to začalo ako nevinná zábava. Čo by už len počítačová hra mohla narobiť (haha, dozviete sa, keď knihu prečítate 😊). Postupne zisťujeme, že to nebude len taká obyčajná zábavka a v skutočnosti ide o život.

Štýl písania mi veľmi vyhovoval, autor zvolil krátke kapitoly, čo je skvelé a dej napredoval naozaj rýchlo. Na konci kapitoly som mala nutkanie pokračovať, aby som sa dozvedela viac. Jednotlivé udalosti na seba plynule nadväzovali a dopĺňali sa. Vznikol tak celok hodný prečítania, pretože nič v podobnom duchu som ešte asi nečítala a ako ma to zaujalo, tak ma to pustilo až na konci príbehu.

V príbehu stretávame viac postáv – skupinku „podivínov“, ktorí milujú programovanie a majú svoj vlastný klub a skupinu zbohatlíkov, ktorí si nenechajú len tak zničiť meno. Autor veľmi dobre poukázal na to, aké rozdiely sú medzi bohatými a obyčajnými/normálnymi ľuďmi. Ako ľahko sa dá vyviaznuť z problémov, keď má človek peniaze a čo všetko si vďaka nim môže dovoliť. Nachádzame sa vo svete klamstiev, drog a intríg. Čo sa týka nadšencov IT, napriek tomu, že hra skupinku rozháda, napokon k sebe opäť nájdu cestu. Príbeh poukazuje aj na to, aké dôležité je stáť pri sebe a nenechať sa rozhádať virtuálnym (často nepravdivým) svetom.

Čo sa samotnej hry týka, bola skvelo premyslená, vďaka okuliarom nabrala „novú realitu“ a tak mali hráči pocit, že sa všetko odohráva v reálnom svete. Aj odmeny a tresty boli zaujímavým nápadom. Aká bola spočiatku super, tak neskôr sa ukázala jej nebezpečnosť. Postupne s príbehom narastá aj nebezpečenstvo a zahráva sa s každým z nich. Pri čítaní dialógov hra vs. hráč mi to prišlo naozaj desivé, až reálne. Hlavným dôvodom, prečo som to tak vnímala, je skutočnosť, že hry podobného typu (splň úlohu, inak sa stane niečo zlé) reálne existovali, zahrávali sa s ľudským životom, čo je smutné a zároveň zvrátené.

V druhej polovici knihy sa začali odhaľovať aj rôzne tajomstvá postáv, ktoré som naozaj nečakala. Záver bol napísaný úžasne, avšak šokujúce, pretože posledné strany odhaľujú čosi, čo som nečakala v žiadnom prípade (žeby sa chystalo pokračovanie?). Prišlo mi to kruté.

Hra a celkovo celý príbeh je dostatočne prepracovaný a domyslený, počas čítania som nenachádzala žiadne „plot holes“ a potupne dej gradoval a odkrýval nám tajomstvá hráčov a ľudí v ich okolí. Príbeh tiež poukazuje na to, ako dokáže hra manipulovať človekom, ak mu bude odmenou niečo po čom túži, využíva ľudskú slabosť a zlyhanie. A síce sú v knihe odkazy na rôzne filozofie a náboženstvo, vôbec mi to neprekážalo, veci dávali väčší súvis, keď to bolo aj vysvetlené.

Ak máte radi virtuálnu realitu, vrelo Vám knihu odporúčam (aj ak ju radi nemáte 😊). Myslím si, že dokáže nadchnúť a ak aj nie úplne, za to jedno prečítanie to určite stojí. Za poskytnutie knihy na recenziu ďakujem Knihy Dobrovský (knihu si viete zakúpiť aj TU).

Kniha u mňa získala 4♥/5 ♥.