Recenzia: Iveta Pernišová - Anarchorance

RECENZIA: Iveta Pernišová - Anarchorance

Žáner: Sci-fi/Fantasy
Vydavateľstvo: Elist
Počet strán: 420

Originálny názov: Anarchorance (1.časť)

Čo ak je váš nepriateľ niekto bez jasného cieľa? Nechce peniaze. Nechce moc. Nechce ani územie. Nevyjednáva, nemá požiadavky. Nikdy nevydal jediné vyhlásenie. Zabíja, ničí, koná pudovo bez stratégie a logiky. Môže ním byť v podstate ktokoľvek… Presne v takom svete žije Shade. Nepriateľ bez tváre ho pripravil o brata a nasmeroval jeho budúcnosť nebezpečným smerom. Do jeho pokojného života zasiahne poverenie od kráľovnej, ktorá ho vyšle na miesto, odkiaľ ostatní utekajú. Je to test, snaha zbaviť sa ho alebo skutočná dôvera v jeho schopnosti? A presne do takéhoto sveta vstúpila Lyra. Mladá žena unesená zo Zeme a hodená do budúcnosti. Tak sa cíti každý deň a jej jedinou starosťou je, ako sa spolu s ostatnými unesenými dostanú späť domov. Neznámy svet navôkol a jeho problémy ju nezaujímajú. Nepriateľ je len hrozba, o ktorej všetci hovoria, až kým sa s ním nestretne tvárou v tvár… A nakoniec je tu Vanille, žena s dušou dievčaťa, ktorá nemala príležitosť skutočne dospieť. Na pleciach jej leží osud dvoch planét a zatiaľ čo sa ona snaží zabrániť tomu, aby rozmáhajúca sa hrozba prepukla aj na jej rodnej planéte, iní plánujú jej smrť. Keď si na stole nájde obálku s pečaťou najznámejších galaktických pirátov, nie je otázkou len to, kto v paláci je zradca, ale aj motívy ich činov. (www.martinus.sk)

Neuveriteľné. Bola to jazda, doslova. Poviem Vám, že sci-fi čítam teraz naozaj málo (aj keď mám tento žáner rada), o to viac ma potešilo, že sa ku mne dostala práve kniha Anarchorance od slovenskej autorky. Žasnem koľko talentovaných ľudí postupne spoznávam na našej spisovateľskej scéne.

Ako prvé ma upútala krásna obálka, v jednoduchosti je krása. Knihu som čítala v elektronickej forme, no mám v pláne si ju kúpiť, nie len kvôli príbehu, ale aj kvôli obálke, aby mi zdobila knižnicu.

Príbeh sa odohráva vo vesmíre, mimo našej galaxie a to je pre mňa fascinujúce, pretože veci okolo vesmíru zbožňujem. Vždy ma fascinoval, tiež si nemyslím, že sme jediné bytosti vo vesmíre, nakoľko je obrovský a tak ma takéto knihy naozaj bavia.

Autorka má skvelý štýl písania, dokáže zaujať nie len cez postavy, ale aj cez prostredie a technológie, ktoré v knihe opisuje. Kapitoly boli dlhšie, ale vôbec mi to nevadilo, naopak, vedela som si situácie lepšie predstaviť a mohla som postupne spoznávať charakter postáv a ich svet. Navyše využíva skvelý humor, ktorý ma neskutočne bavil a veľakrát som sa schuti zasmiala.

Pekne nám predostrie nové svety, oboznámi nás s príbehom a potom Vás do deja, ani neviete ako, vtiahne. Navyše niektoré kapitoly skončili naozaj šokujúco, že ste proste museli pokračovať v čítaní, ak ste chceli vedieť, ako to dopadne a čo sa stane. To je ďalšia vec, ktorá Vás pri čítaní drží.

„Nie som pesimista, ale tak keď je raz niečo nahovno, nebudem sa tváriť, že je to veterník.“

Obdivujem hlavne obrovskú fantáziu a predstavivosť, ktorou autorka disponuje. Nie len, že vytvorila nové planéty s ich vlastným systémom fungovania, konflikty, ktoré treba riešiť, ale aj tie technológie boli skvelo premyslené, niekedy som si v duchu povedala, že také niečo by som ihneď brala 😊. Naozaj klobúk dole, pretože viem, že mne by trvalo veľmi dlho, kým by som na niečo takéto prišla (ak vôbec). Pobavila ma najmä Blue a páčil sa mi nápad s „varue“,  karaoke, aj spôsob nakupovania oblečenia a zrkadlo, ale popravde by mi nemuselo stále pripomínať niektoré fakty 😊.

Postavy mi boli sympatické, potešilo ma, že sa stretávame aj s ľuďmi a aj s obyvateľmi iných planét. Obľúbila som si ich od začiatku, ale trochu mi chýbal ich bližší opis, čo sa týka výzoru a ich pocitov. A potešilo by ma asi viac kapitol z pohľadu Vanille.

Tiež sa mi páčilo, že sa ich pohľady v knihe striedali a mali sme možnosť príbeh vidieť aj ich očami. Rada by som ich viac spoznala, ich pocity a tak som veľmi zvedavá ako sa budú postupne vyvíjať v pokračovaní.

„Matiku? Kto, preboha, miluje matiku?“

Celý tento nápad – od únosu, cez planéty, ich systém, výučbu, technológie, proste všetko – je naozaj skvelý, premyslený a ako som už spomínala, naozaj obdivujem predstavivosť autorky.

Je to úvod do série a ja sa teda veľmi teším, ako sa bude príbeh aj postavy vyvíjať a čo nové nám autorka prinesie, pretože touto knihou si prilákala veľa ľudí, ktorí sa už teraz určite nevedia dočkať pokračovania (rovnako ako ja). Verím, že autorka má stále čo ponúknuť a som rada, že sa aj na našej scéne objavilo slovenské sci-fi dielo, ktoré dokáže upútať.

Ak teda máte radi sci-fi, táto kniha je takou povinnou jazdou. A ak nemáte, určite knihe dajte  šancu aj tak, myslím si, že to ľutovať nebudete.

Ja autorke veľmi pekne ďakujem za možnosť zrecenzovať jej knižný debut a držím palce pri ďalšom písaní. Teším sa, čím nás prekvapí nabudúce a čo si pre nás prichystá.

Kniha u mňa získala 5♥/5 ♥.