Recenzia: H.J.Bornemisza - Slepý život - Večná lož

RECENZIA: H.J.Bornemisza – Slepý život – Večná lož

Žáner: Fantasy
Vydavateľstvo: Elist
Počet strán: 540

Originálny názov: Slepý život – Večná lož (1.časť)

Ako prežiť vo svete, v ktorom dobro a zlo vedú nikdy sa nekončiacu vojnu? Ľudia boli oslepení clonou, akýmsi závojom, ktorý drží ich mysle v blaženej predstave o pánoch tvorstva. No niekde tam za ňou, za falošnou maskou mieru, existujú bytosti z mýtov aj nočných môr. Bytosti temné a desivé, ale i plné svetla, ktoré v skutočnosti držia nitky celého diania. A čo ak sa tento boj neodohráva len vo svete, ale i v človeku samotnom? Ustavičné doťahovanie nádeje a beznádeje, sebeckosti a ohľaduplnosti, toho, čo je správne a toho, čo je zlé. Kto nakloní misky váh na tú správnu stranu? Kto bude mať odvahu pozrieť sa do tváre svojim démonom a stať sa tou najhoršou verziou seba samého? Bude to na konci hrdina alebo netvor? A možno oboje zároveň. (www.martinus.sk)

Toto bola jazda. Niečo neskutočné. Už veľmi dlho som nečítala fantasy, ktorá by bola prepracovaná do takých detailov. Bonus je, že dielo pochádza od slovenskej autorky a navyše je to debut. Verte, že to ako debut nevyzerá. Hravo sa vyrovná svetovým knižným fantasy svetom. Keď začnete čítať, chcete viac a viac, až Vás to kompletne pohltí a zžijete sa s tamojším prostredím a postavami. Ocitáme sa vo svete, kde ľuďom zahaľuje zrak akási clona. Pritom sa medzi nimi pohybujú aj iné bytosti, ako elfovia, čarodejnice, trpaslíci a podobne. Autorka má skvelú predstavivosť a fantáziu, navyše sa úžasne pohrá aj s tou Vašou.

„Nesnaž sa zmeniť to, čo ťa robí tebou.“

Priniesla nám hneď niekoľko rás, ktoré v príbehu postupne spoznávame. Celý príbeh sa nám pomaly odhaľuje a dozvedáme sa ako to bolo v minulosti, čo sa týka spolunažívania, prečo musia mať ľudia clonu, kto je „vyvážený“ a tak ďalej. Prostredie bolo také rôznorodé, že som si párkrát prezerala aj mapku a snažila som sa predstaviť si to čo najviac. Niekde bola zima, inde začínala už jar. Príbeh nás drží neustále v napätí, odhaľuje sa postupne. Autorka vytvorila krásny, aj keď miestami temný, svet, ktorý si fantasy milovník určite zamiluje hneď po prečítaní.

„Jej slabosť sa stala jej silou.“

Štýl, akým autorka píše, mi veľmi vyhovuje. Spočiatku som si myslela, že sa v príbehu stratím, nakoľko sa na dej pozeráme zo štyroch uhlov pohľadu, čiže sa striedajú časti štyroch postáv. Obavy zmizli a ja som sa po krátkej chvíli začítala. Som rada, že sme postupne spoznávali jednotlivé postavy, ich minulosť, osudy a myšlienky. Slovná zásoba bola neuveriteľná. Opisy okolia boli detailné, aby si to čitateľ vedel dostatočne predstaviť, ale zase nie príliš zdĺhavé, aby ho to od čítania neodradilo. Niektoré pasáže, ako napríklad boj, boli opísané tiež dosť detailne, mne to však neprekážalo. Takých častí tam bolo viac, ale bez nich by to nebolo to pravé a dej by sa potom asi výrazne zmenil. Všetko, čo bolo napísané, pekne nadväzovalo a dávalo to dokopy zmysluplný celok. Navyše sa v knihe ukrýva veľké množstvo pekných myšlienok, asi ešte v žiadne knihe som toľko vecí nevyznačovala 😊.

„Viac ako smrti sa bojím, že nebudem žiť, ale len prežívať.“

Z postáv som si veľmi obľúbila Zaoena a Dariu, tí mi k srdcu prirástli najviac. Ako sa z nepriateľov menili a postupne im na sebe začalo záležať. Nebolo to uponáhľané, videli sme ich vývoj a pocity, ktoré ich sprevádzali.

Soran som si obľúbila tiež, jej drzosť a priamočiarosť boli takým oživením príbehu. Doťahovačky so Zaeonom boli niekedy aj vtipné. Ich nenávisť sa však zmenila. Ďalší pekný príklad ako sa z nepriateľa stane niekto, kto Vám rozumie a je ochotný pomôcť Vám.

Druon je pre mňa stále viac negatívna postava. Na jednu stranu robil skutky, ktoré som schvaľovala (napríklad čo sa týkalo lovu), na druhej strane bol krutý a zvyšné skutky boli na mňa príliš. Síce zistíme, čím si v minulosti prešiel, aj tak som si k nemu cestu zatiaľ nenašla.

„Všetko pekné sa rodí v utrpení a všetko utrpenie má pôvod v radosti. Je to večný kolobeh.“

Ďalšia vec, ktorá sa mi na celom príbehu páčila bola, že ľudia tvorili tú zlú časť, resp. ostatné rasy nás považovali za zlo. Či sa Vám to páči alebo nie, žiaľ je to tak. Aj v našej realite. Ľudia sa ženú za bohatstvom a mocou, neuvedomujú si skazu, ktorú za sebou zanechávajú. Pustošia všetko naokolo, neuvedomujúc si, že takto si len priblížia vlastný zánik.

Priznám sa, že som sa pri čítaní párkrát zamyslela nad otázkou – Čo ak? - čo ak je to skutočné a naozaj medzi nami žijú aj iné rasy, len o nich nevieme. Samozrejme, brala by som to, ak by to bolo nažívanie v harmónii bez vidiny vojen a bojov. Dôkaz, že sa kniha s Vašou fantáziou neuveriteľné zahráva.

Viac asi nemám čo dodať. Čítanie som si každou stranou užívala viac a viac. Vrelo odporúčam každému, nielen milovníkom fantasy. Knihu som čítala v podobe eknihy, avšak už teraz viem, že ďalší nákup v kníhkupectve bude obsahovať aj toto dielo, pretože chcem mať knihu vo fyzickej podobe u seba v knižnici.

Autorke veľmi pekne ďakujem za poskytnutie eknihy na recenziu a prajem veľa úspechov v ďalšom písaní. Už sa neviem dočkať príbehov, ktoré si pre nás nachystá.

Kniha u mňa získala 5♥/5 ♥.