Recenzia: Neal Shusterman - Kosec

 RECENZIA: Neal Shusterman - Kosec

Žáner: Fantasy
Vydavateľstvo: Slovart
Počet strán: 416

Jazyk: slovenský
Väzba: paperback
Originálny názov: Scythe (1. časť)

 

ANOTÁCIA

Dvaja tínedžeri sa budú musieť naučiť „umeniu zabíjať" v mrazivej trilógii o cene za nesmrteľnosť.
Vo svete budúcnosti už neexistujú vojny, choroby ani hlad – ľuďom sa podarilo zbaviť všetkého utrpenia a dokonca zvíťaziť aj nad smrťou. Jediní, kto má právo ukončiť niečí život, sú „kosci" – ich úlohou je zaistiť, že nedôjde k preľudneniu. Žatva, alebo pravidelné prerieďovanie populácie, so sebou nesie veľkú moc, no aj zodpovednosť, osamelosť a odriekanie.
Citra a Rowan ešte ani nedosiahli plnoletosť, no boli vybraní, aby sa stali učňami poslov smrti – pritom ani jeden by si dobrovoľne túto cestu nezvolil. Najmä keď ich jediná chyba môže stáť život. Napriek rozdielnym povahám sa počas zdokonaľovania v smrtonosom remesle postupne zbližujú, ani dokonalý svet však nie je imúnny voči nevyspytateľnej ľudskej povahe, a tak ich zrada a intrigy z najvyšších kruhov čoskoro postavia proti sebe. Ten, čo v najťažšej skúške uspeje, prežije – a podpíše tým druhému rozsudok smrti.
(www.martinus.sk)

 

RECENZIA

Po dlhej dobe som čítala fantasy, ktoré ma chytilo od začiatku a pustilo až na konci knihy. Uvažovali ste niekedy nad tým, ako to tu bude v budúcnosti vyzerať? Ja áno a nie raz, no a verzia z knihy mi príde celkom reálna, možno nie v blízkej budúcnosti, ale raz určite.

Od vydania knihy som na ňu čítala rôzne reakcie, no prevažovali tie pozitívne. Keď sa naskytla možnosť zúčastniť sa knižnej štafety na Instagrame (mom.and.books), neváhala som. A poviem Vám, neľutujem to.

 

„To znamenalo, že žiaden človek nebol dôležitejší než druhý.“

 

Štýl písania mi vyhovoval a páčilo sa mi, že v príbehu bolo viacero pekných myšlienok, nad ktorými sa dalo zamyslieť. Kapitoly boli členené dobre, neboli príliš zdĺhavé. Páčilo sa mi, že bol text doplnený o útržky z denníkov Koscov. Čítanie išlo rýchlo, keby som nepotrebovala spánok, tak asi čítam aj po nociach. Tiež sa v knihe vyskytli rôzne pasáže, pri ktorých som si povedala, ako by to asi vyzeralo v realite a že niektoré opatrenia by sa nám asi v tejto dobe dosť hodili. Trošku absentovala romantika, ale keďže ide o prvý diel, tak to neberiem ako negatívum, nakoľko mi to tento svet oplatil v iných smeroch. Idea Nimbusu bola premyslená a veru sa mi aj pozdávala. V knihe bolo aj kopec vtipných momentov, kedy som sa schuti zasmiala, vedela som si ich veľmi reálne predstaviť.

 

„A po treťom omladení sa domov vrátila ešte aj stará mama s novým manželom a dieťaťom na ceste.“

 

Čo sa týka postáv, obľúbila som si Kosca Faradaya a Kosca Curieovú. Obaja boli iní a zároveň si obaja získali moju pozornosť. Každý z nich mal svoj osobitý charakter, svoje skúšky, ktorými prevádzali učňov.

Na Rowana mám rôzne názory. Na jednu stranu to všetko bral s väčšou ľahkosťou, ale zároveň zvádzal vnútorný boj. Po tom čo sa ocitá u druhého Kosca, vidíme ako bojuje sám so sebou. Avšak v závere som si ho celkom obľúbila. Citra si išla za svojim, bola učenlivá, vytrvalá a priebojná. Ju som si obľúbila už na začiatku.

Koho som z duše neznášala bol Kosec Goddard. Akože autor si dal záležať a vykreslil ho veľmi dobre. Jeho povaha, nadradenosť a spôsoby boli hrozné a vytáčal ma neskutočne. Potešilo ma, že aspoň niekto z jeho radov sa cítil inak, ako to dával najavo.

 

„Najväčším úspechom ľudskej rasy nebolo víťazstvo nad smrťou. Ale koniec vlády.“

 

Keď ohodnotím knihu ako celok, ide o skvelú fantasy/sci-fi knihu, ktorá sa určite časom ocitne v mojej knižnici natrvalo. Postavy som si obľúbila rýchlo, do deja som sa dostala snáď okamžite. Vedela som si to celé predstaviť. Zasmiala som sa, pri niektorých častiach mi bolo smutno a záver ma prekvapil. O to viac sa teším na pokračovanie.

Ak teda obľubujete tento žáner, dajte tomuto príbehu šancu, oplatí sa to.

 

Kniha u mňa získala 4,5 ♥/5 ♥.

2 komentáre:

  1. Celá trilógia patrí medzi moje obľúbené a jednotka si ma získala pomerne rýchlo, bavila som sa a obdivujem celý ten premyslený svet budúcnosti :-)

    OdpovedaťOdstrániť