(Zlo)zvyky knihomoľov #1

 (Zlo)zvyky knihomoľov #1

 

Prinášam Vám prvú časť zo série (Zlo)zvyky knihomoľov.

 

Každý z nás má zlozvyky. Môžeme s nimi bojovať alebo sa naučiť s nimi žiť. Niektoré robíme podvedome a niektoré si uvedomujeme, no nevieme s nimi skoncovať.

Ale čo také zlozvyky knihomoľov ? Tých je veru veľa a s určitosťou budem tvrdiť, že aj Vy niektoré z nich máte. Niet sa čomu čudovať, sama ich zopár u seba napočítam. Verím, že sa v tomto článku aspoň v jednom bode nájdete a pousmejete sa. Pravdou však je, že tento článok možno bude potrebovať aj druhú časť, keďže tých zlozvykov je naozaj dosť J.

 

           1.) Vôňa novej knihy – pri kúpe novinky si jednoducho neodpustíme a knihu ovoniavame. Tá špecifická a omamná vôňa kníh, ktorej sa jednoducho nedá odolať. Myslím si, že k tomuto viac písať netreba.

 

                   2.) Vždy dočítame kapitolu – je jedno koľko máme povinností, pri čítaní strácame pojem o čase a ani nám nenapadne, aby sme čítanie ukončili v polke kapitoly. Vždy ju musíme dokončiť. Horšie je, keď je text delený iným spôsob, vtedy si musíme nájsť systém, kde čítať prestaneme. Niekto nás vyruší ? Nie je problém, odkážeme, nech počká, kým dočítame kapitolu.

 

           3.) Nespíme – resp. spíme, ale určite máme menej spánku akoby sme si dopriali bez čítania. Samozrejme, ak je kniha priemerná, nemáme problém dať ju bokom skôr a vyspať sa. Problém nastane, ak je príbeh natoľko pútavý, že nás to proste nenechá spať a knihu musíme za každú cenu dočítať alebo sa aspoň čo najviac priblížiť ku koncu. A tak sa spamätáme niekedy skoro ráno, že by sme si už mohli aj trošku pospať.

 

           4.) Knihy nepožičiavame – môžeme, ak toho človeka poznáme a súhlasí s našimi pravidlami ako s knihou zaobchádzať. Inak nás stojí veľa námahy niekomu knihu len tak požičať, pretože sa obávame, v akom stave sa nám vráti.

 

           5.) Kupovanie nových kníh – vieme, že máme plné poličky neprečítaných kníh, ale pri toľkých nových tituloch a rôznych zľavách sa jednoducho nedá povedať nie. Akcie na nás kričia skoro z každej strany. A tak namiesto obyčajnej návštevy mesta odchádzame domov s ďalšími knihami. Povieme si, že to bolo naposledy a nové knihy si kúpime až po nejakom čase, aj tak to nedodržíme.

 

           6.) Počítanie strán – tiež ste sa už niekedy pristihli pri tom, ako si počítate, koľko strán Vám chýba do konca knihy ? Je to pomerne častý jav, napríklad ja to robím už podvedome. Dokonca sa mi takto podarilo si pár krát vyspoilerovať knihu a vtedy som si vynadala, načo toto robím J.

 

           7.) Re-reading (čítanie tej istej knihy/série) – naše poličky praskajú pod nátlakom obrovského množstva kníh a aj tak siahneme po knihe alebo knižnej sérii, ktorú sme už čítali. Milujeme ju však natoľko, že neodoláme a pustíme sa do jej čítania znova. Popri tom na nás ostatné knihy, ktoré na prečítanie čakajú, pozerajú vyčítavým pohľadom (aspoň tak si to predstavujem ja). Čakajú, kedy na ne konečne príde rada.

 

           8.) Záložky – ku knihám neodmysliteľne patria záložky rôzneho druhu. Bločky, letáky, gumka do vlasov a mohla by som pokračovať ešte dlho. Tu sa však zameriavam na záložky, ktoré sú vytvorené presne na tento účel. Zbierame ich, máme rôzne veľkosti, tvary, farebné, obyčajné... Stále však budeme používať dookola tie isté, pretože ostatné nám je ľúto použiť a opotrebovať. A tak zatiaľ odpočívajú niekde uložené a čakajú, aby časom splnili svoj účel.

 

                   9.) Ohýbanie rohov – toto je jeden z tých horších zlozvykov, ktorý ja našťastie nemám. Sú však ľudia, ktorí miesto záložky a lepíkov ohnú roh knihy. Poprave, keď to vidím, nabehne mi husia koža J. Avšak, ak im to nevadí, je to na nich. Mňa by však nepotešilo, ak by som v knižnici na takúto knihu narazila a snažila by som sa tie rohy pekne povystierať.

 

           10.) Písanie – toto sa radí tiež medzi horšie zlozvyky. Som zástanca využívania lepíkov na vyznačenie myšlienky alebo niečoho iného, čo sa mi v knihe páči. Zvýrazňovanie a písanie ja osobne tolerujem len v knižných štafetách, nakoľko sú na to určené. Aj s tým som mala spočiatku dosť problém J. 

 

Toto by bolo prvých desať zlozvykov, na ktoré som si spomenula, je ich však oveľa viac. Našli ste sa aspoň v jednom bode ?

 

Veronica Faye

4 komentáre:

  1. Já knihomol nikdy nebyla. Čtu strašně ráda, ale šíleně dlouho mi trvá, než seženu knihu, která by mi opravdu sedla. A tak většinu času trávím spíš znechucenym odkládáním knih, od kterých jsem si hodně slibovala, ale nedopadlo to, než samotným čtením. :D Kdyz už mě ale kniha nadchne, přečtu ji klidně desetkrát. Rozhodne jsem to takhle měla s komplet Potterem, a z klasiky mě zase zasáhli Besi od Dostojevského, které jsem prelouskala už ctyrikrat. :) Jine zlozvyky na sobě však nepozoruji. Záložky jsem neměla snad nikdy, ohýbání rohu mi přijde pro knížku dehonestujici a s půjčováním nemám problém, když vím, že se mi knížka ještě v tomto životě vrátí. I když, jednička Harryho Potter se mi už dobrých deset let nevrátila, sakra... :D
    https://metalovapacicka.blogspot.com/?m=1

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Pravda, kniha musí zaujať, ale som rada, že v poslednej dobe čítam knihy, ktoré ma chytia a bavia ma :). Dosť dlhá doba, treba sa dopátrať, či ešte existuje :D :D ...

      Odstrániť
  2. Nerobí mi problém prestať čítať kdekoľvek, našťastie, naučilo ma to čítanie počas cestovania (ono si človek nemôže dovoliť zabudnúť vystúpiť z rýchlika :D). Ohýbanie rozhov na to by som vraždila a písaniu tiež veľmi nefandím, ale inak mám aj ja pár zlozvykov, najmä kúpa nových kníh (keď na poličke čakajú tie neprečítané).

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Veru, najhoršie je začítať sa a potom sa dopátrať, aké stanice vlak už prešiel :D.

      Odstrániť