Prečo čítaš?


Určite to poznáte viacerí. Čítate si napríklad v škole alebo niekde u rodiny a zrazu sa objaví niekto, kto čítaniu moc času nevenuje, príde, a spýta sa Vás – „Prečo čítaš, baví Ťa to ?“
Ja som sa už s takouto otázkou stretla neraz. A popravde ma to v danej chvíli poriadne zaskočilo a zmohla som sa akurát na odpoveď typu, že keby ma to nebavilo, tak nečítam. Zamysleli ste sa však niekedy nad touto otázkou hlbšie a spýtali ste sa ju sami seba? Skúsila som to a tých dôvodov je veľa, tak Vám to tu skúsim pekne zhrnúť.

Niekto číta kvôli úniku z okolia a niekto preto, aby sa dozvedel nové veci, získal prehľad v danej oblasti alebo jednoducho spoznal bližšie nejakú osobnosť. Dôvodov je naozaj veľmi veľa.
Čítanie nám hlavne rozširuje našu slovnú zásobu, rozhľad, obohacuje nám fantáziu a kreativitu. Ale čo táto činnosť pre nás reálne znamená? V prvom rade je to akýsi únik z reality a všedného okolia, unikáme do rôznych svetov, či už minulých, prítomných alebo budúcich. Sme sprevádzaní históriou, fantáziou a navštevujeme rôzne zákutia, ktoré sú z reálneho alebo vymysleného sveta. Naša fantázia pracuje naplno, vytvára obrazy priamo v našej hlave, vieme si predstaviť celé mesto, prostredie, postavy a ich vzhľad. Niekedy je priam neuveriteľné, ako reálne tie obrazy vyzerajú. A ak je kniha naozaj dobrá, do príbehu sa ponoríme úplne, vtedy strácame aj pojem o čase a častokrát sa určite aj viacerým z Vás stalo, že ste knihu dočítali nad ránom :).

Ďalej nám knihy pomáhajú aj po emočnej stránke. Po knihe siahneme z rôznych dôvodov. Hľadáme v knihách niečo čo nám v reálnom živote možno podvedome chýba, u niekoho to môže byť láska alebo potešenie. Ak túžime zažiť adrenalín, hľadáme v knihách pocity napätia a niekedy aj strachu. Veľkou výhodou je, že existuje toľko veľa žánrov zameraných na všetky vekové kategórie, že si každý jeden z nás dokáže nájsť presne to, čo hľadá.

Výhodou kníh je aj to, že okrem svojho vlastné života, prežívame aj životy postáv, ktorých je veľa a vďaka nim máme možnosť spoznať rôzne charaktery. Spoznávame aj mestá a štáty, ktoré by sme možno inak nemali možnosť navštíviť. Niekto cestuje prstom na mape a my, knihomoli, cestujeme pomocou kníh.

Keď to zhrniem, tak vďaka knihám môžeme prežívať emócie, objavovať, cestovať a oddychovať. Je to istý druh závislosti, avšak ten neškodný, s ktorou keď začnete, tak zachviľu nebudete mať na knihy žiadne miesto (hovorím z vlastnej skúsenosti = knižnica v procese tvorby).

Túto otázku som položila aj ľuďom u mňa na Instagrame a v jednom sa určite zhodneme. Nech čítame čokoľvek, je to únik pred všedným svetom.
Tu je pár odpovedí z Instagramu:

@nasla_som_knihu : „Čítam hlavne preto, lebo takto môžem ísť preč z tohto sveta a stať sa neviditeľným pozorovateľom života ľudí v inom svete. Takto sa môžem premiestňovať do minulosti, či budúcnosti a nepotrebujem na to ani časostroj. Tiež môžem cestovať z jedného konca sveta na druhý a pritom nemusím vyjsť z izby. To je podľa mňa na knihách to krásne.“

@_zacharina_kniznica_ : „Čítanie je pre mňa radosťou, únikom z reality a niečo ako mojou drogou. Som od kníh závislá. Netušila som akú moc nado mnou knihy majú, až dokým sa mi vďaka nim nezmenil život a niektoré ma doslova nezničili. Bez kníh si neviem predstaviť život. Sú mojím útočiskom.“

Nabudúce, keď sa Vás niekto túto otázku opýta, usmejte sa a odporučte mu nejakú knihu, ktorá Vás chytila za srdce. Ak bude chcieť, siahne po nej a pochopí, že sa to nedá opísať v krátkosti. A ak dotyčný nečíta vôbec, zhrňte toto všetko do pár viet ♥.

Prajem Vám pekné čítanie a rozširujúcu sa knižnicu :).

Veronica Faye

2 komentáre:

  1. Ja osobne čítam odkedy som vlastne dostala svoju prvú knihu Harryho Pottera. Od tej doby ubehlo už veľa rokov som staršia a čoraz viac si uvedomujem, že v knihách je niekedy toho viac než by som si sama myslela :)

    OdpovedaťOdstrániť