Recenzia: Peter Šloser - Mafiánska poprava ?

RECENZIA: Peter Šloser – Mafiánska poprava?
Žáner: Detektívka, mafia
Vydavateľstvo: Ikar
Počet strán: 416
Originálny názov: Mafiánska poprava?

Prvotina bývalého policajta Petra Šlosera nás zavedie do fiktívnej pohraničnej dediny Híd, kde sa odohráva príbeh, ktorý vychádza z reálnych udalostí. Oveľa významnejšie veci s dosahom aj na vyšetrovanie vraždy sa však odohrávajú v hlavnom meste, kde biele goliere rozhodujú o tom, či do správnych kresiel zasadnú správni šéfovia, ktorí pôjdu vrahom po krku, zatiaľ čo iní sa stretávajú s mafiánmi na pumpách a berú od nich hotovosť.
Autor neopisuje len reálne zákulisie zločinu a (ne)schopnosť štátnych zložiek bojujúcich proti nemu, ale aj prepojenie úplatných politikov na krivých policajtov a mafiu. Všetko, čo pri vyšetrovaní mafiánskych vrážd a iných zločinov vnímal svojimi zmyslami, podáva formou, ktorá je nespojiteľná s realitou. (www.martinus.sk)

TOTO BOLA JAZDA. Doslova. Od začiatku do konca som bola prekvapená nad toľkými vecami a záver som absolútne nečakala. Veľmi sa mi páčila gradácia príbehu. Autor spísal pravdu, o ktorej sa doteraz len zriedka hovorilo. Pekne, priamo a na plné ústa. V knihe vidieť, že autor prostredie dokonale pozná, čo je obrovská výhoda a dostávame informácie akoby z prvej ruky.

„Nikdy never svetlu v očiach muža, pretože to len slnko presvitá cez jeho dutú hlavu.“

Okrem vážnych a zarážajúcich okolností sa v príbehu stretávame aj s vtipnejšími scénami. Tie na vážnosti preberanej témy neuberajú, len ju občas odľahčia.
Počas deja spoznávame väčšie množstvo postáv a tak mi trošku dlhšie trvalo, kým som si ich už vedela zaradiť. Páčil sa mi stručnejší opis postáv, nebol príliš dlhý, no bol zároveň dostačujúci, aby sme si ich vedeli reálne predstaviť. V kapitolách sa striedali rôzne pohľady, raz rozprávala ministerka a potom napríklad vyšetrovatelia. Tiež sa mi páčilo rozdelenie knihy do kapitol, boli kratšie a rýchlejšie sa čítali. Páčil sa mi opis priebehu vyšetrovania, poukazovanie na chyby, ktoré boli spravené náročky, aby sa veci ďalej neriešili. Autor má dobrý štýl písania, ktorý mi vyhovoval.

Čo sa týka samotného deja, bola som naozaj šokovaná, že to funguje až takto. Miestami som sa reálne nahnevala, že to snáď nie je pravda, toto nemôže takto zostať. Kvitujem autorovi, že nám v knihe priblížil tieto praktiky, ktoré fungujú v politike, na polícii a iných pozíciách, a že sa to nebál dať na papier. Človek zostane až zhrozený a zarazený. Autor nám knihou otvoril oči a ukázala aj to, čo verejnosti nie je až tak známe. Nečudujem sa, že sa u nás vytráca dôvera v ľudí, ktorí by mali pomáhať. Najsmutnejšie je, že poctivosť a pracovitosť je často trestaná, zatiaľ čo neschopnosť je odmenená. Bohužiaľ aj v knihe sa potvrdilo, že peniaze vládnu svetom a keď ich niekto má, vie si na svoju stranu získať rôznych, aj vysoko postavených, ľudí. Celý čas som bola v tom, že vrahovia budú z podsvetia, o to viac som bola v závere šokovaná, pretože taký koniec som veru nečakala.

Zhrnula by som to tak, že autor vie presne o čom píše, dej je pútavý a celkovo je to na prvotinu naozaj veľmi dobré dielo. Reálne opisy, uveriteľné postavy a dej, ktorý Vás vtiahne. Vrelo odporúčam všetkým, ktorí vyhľadávajú podobnú tematiku, ale aj tým, ktorí ešte nič podobné nečítali.
Ďakujem autorovi za možnosť prečítať a zhodnotiť túto knihu a už teraz sa teším na ďalšie, ktoré nás čakajú.

Kniha u mňa získala 4,5 ♥/5 ♥.