Recenzia: Pavol Babej - Drogy sú liek


RECENZIA: Pavol Babej – Drogy sú liek
Žáner: Spoločenský román
Vydavateľstvo: Pavol Babej
Počet strán: 165
Jazyk: slovenský
Väzba: paperback
Originálny názov: Drogy sú liek

ANOTÁCIA
Čo by nastalo, ak by ste zo dňa na deň prišli o prácu? Strach, zlosť, stres z toho, čo bude ďalej? Ale čo ak žijete na mieste, kde o ňu prišli takmer všetci? Zúfalý mladík Leonard zisťuje, že jedinou záchranou v priemyselnom meste, v ktorom zúri finančná kríza, je predaj drog. A to dokonca s podporou tých najvyšších štátnych predstaviteľov. Tento na pohľad geniálny plán sa však zrazu zmení na najhoršiu nočnú moru. Šialený príbeh o korupcii, politickej zrade a meste presiaknutom špinavým biznisom, kde neplatia už takmer žiadne pravidlá, vás dozaista pohltí. Pretože hlad po moci je často silnejší ako zdravý rozum... (www.martinus.sk)

RECENZIA
Táto kniha vo mne vyvolala rôzne pocity a po dočítaní som uvažovala, ako ju zhodnotiť. Veľmi ma prekvapila, v dobrom zmysle slova. Vzbudila vo mne hnev na danú spoločnosť a zbohatlíkov, ktorí sú v knihe opisovaní, ale boli miesta, kde som sa zasmiala na sarkazme, ktorý autor používal, nakoľko mi je sarkazmus blízky.

Kniha sa čítala naozaj ľahko a rýchlo. Rozlíšenie priamej reči kurzívou je jedno veľké plus, nakoľko som sa ľahšie zorientovala. Autorov nápad s citátmi sa mi naozaj zapáčil, keďže sa spájali s príbehom. Rovnako štýl písania má autor naozaj vycibrený. Kapitoly boli niekedy kratšie a niekedy dlhšie, ale to vôbec neprekážalo. Občas mi vadili vulgarizmy, ale vzhľadom na príbeh a situácie som ich tolerovala. Sem-tam sa vyskytla malá chybička, ale dojem z knihy to nepokazilo. Dokázala som sa do príbehu vžiť celkom rýchlo. O to viac som potom prežívala následne katastrofy, ktoré sa v Leonardovom živote odohrali.

„Určite aj vy poznáte ten pocit, keď vidíte nejakého vysmiateho chmuľa s perom a papierom v ruke, ktorý na vás s nádejou civí už päťdesiat metrov predtým, ako sa vaše cesty reálne pretnú, aby vás mohol obrať len o „minútku“ vášho času.“

Poviem Vám, že na to, že je to autorova prvotina, mal to všetko pekne premyslené. Fungovanie celého systému, prepojenia ľudí, vykreslenie prostredia. Vedela som si to v hlave reálne predstaviť a pospájať dokopy. Bolo vidno, že má autor čosi naštudované. Keď opisoval pôsobenie drogy, vedela som si takého človeka predstaviť. Celkový nápad s finančnou krízou a postupným vývojom krajiny sa mi pozdával, aj keď, povedzme si na rovinu, v takej krajine by rád žil naozaj málokto. Len tí, čo v tom majú biznis a zisky. Po ľahkom začiatku sa to zvrtlo na tragédiu a rozbehlo sa to smerom, na ktorý by som asi nepomyslela. S každou stránkou sa stupňovalo aj napätie. Dej bol v niektorých častiach nepredvídateľný. Záver som nečakala, netušila som čo sa ešte udeje, nakoľko to v druhej polovici stále gradovalo.

Postavu Leonarda som mala a nemala rada podľa okolností. Spočiatku som sa zabávala na jeho vtipných poznámkach, neskôr som sa chytala za hlavu, aké nápady mu skrsli v hlave. Síce som chápala, prečo tak uvažoval, zdravý rozum mi však nedovoľoval pokladať to za správne (ako sa to Leo snažil vsugerovať sebe samému). Ženské obsadenie dodalo príbehu akúsi jemnosť, resp. poukázalo na zraniteľnosť. Každá jedna z nich si totiž prešla svojim peklom a to človekom otrasie. Postavu, ktorú som však nemala rada od začiatku bol majiteľ baru Martin. Neskutočne ma vytáčala jeho arogantnosť, chamtivosť a celkové správanie voči ostatným. Najhoršie je, že sa takýto ľudia určite vyskytujú aj v našej realite.

„Takže jednoruký chlap je na pracovnom trhu viac cenený ako dve ženy.“

Keď som knihu dočítala, chcela som viac. Aspoň jednu kapitolu, ktorá by povedala, čo bolo ďalej. Takto ostal priestor na veľa otázok, ktoré ostali nezodpovedané, takže si môžete príbeh uzavrieť podľa seba.

Kniha Vás donúti sa trochu zamyslieť a pouvažovať nad tým, čo ste práve prečítali. Je to skvelá prvotina, ktorá si zaslúži viac pozornosti. Autorovi ďakujem za túto jazdu, kniha je naozaj veľmi dobrá a teším sa na ďalšie diela. Budem dúfať, že sa dočkáme aj pokračovania tohto príbehu. Myslím si, že bude stáť za to.

Kniha u mňa získala 4 ♥/5 ♥.

2 komentáre:

  1. Je skvelé, že napriek prvotine je to kvalitné a premyslené, veľké plus. O knihe som sa dozvedela vďaka ig a som rada, že ju hodnotíš takto dobre :-)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Verím, že aj ďalšie jeho knihu budú rovnako kvalitné a možno ešte lepšie :).

      Odstrániť