Recenzia: Winston Groom- Forrest Gump

RECENZIA: Winston Groom – Forrest Gump
Žáner: Svetová beletria
Vydavateľstvo: Panta Rhei
Počet strán: 224
Originálny názov: Forrest Gump

„Byť idiotom neni žiadna sranda,“ vraví Forrest Gump, hrdina skvelého románu, ktorý je dôkazom toho, že životná múdrosť nejde vždy ruka v ruke s vysokým IQ.
Na pozadí osobného rozprávania hlavného hrdinu je vtipne vykreslený obraz americkej spoločnosti druhej polovice dvadsiateho storočia. Román je výpoveďou muža, ktorý ako zaostalé dieťa začal školskú dochádzku v pomocnej škole, neskôr však prešiel neuveriteľnými peripetiami: dostal sa na univerzitu, ako vojak bojoval vo Vietname. Živil sa najrôznejšími spôsobmi. Stal sa podnikateľom a milionárom. Svoj život i situácie, do ktorých sa dostal a z ktorých akoby mimochodom šťastne vyviazol, opisuje s neodolateľnou úprimnosťou. Pod povrchom naivného hlupáčika sa však skrýva mimoriadne citlivý, dobrosrdečný človek, ktorý o svojom osude rozpráva s neopakovateľným nadhľadom. Príbeh si prostredníctvom filmového plátna získal srdcia divákov na celom svete. Určite zaujme aj vás.

Keď som prvý raz videla Forresta Gumpa v televízii, ani som netušila, že je podľa knižnej predlohy. Bolo to veru dávno. Avšak, po prečítaní som zistila, že to nie je až tak podobné. Sú tam badateľné rozdiely, kopec zmenených alebo vynechaných veci, ale chápem to, keby sa držali presne knihy, film by mohol mať aj 4-5 hodín.

Hneď na úvod musím spomenúť, že autor použil štýl písania, na ktorý som si musela zvykať dlho, resp. som si naň nezvykla poriadne. Držal sa pravidla – píš ako počuješ. Chápem jeho zámer, chcel to podať priamo tak, ako by to písal sám Forrest, ale niekedy to bolo naozaj ťažké J. Každopádne na knihe a príbehu samotnom to neubralo. Niekedy mi pri čítaní prišlo smutnej časti prišlo ľúto, inokedy som sa nahlas smiala. Hlavne vďaka prirovnaniam a bizarným situáciám, ktoré sa v knihe odohrali.

„... vyzeral celkom ako chladnička.“

Čo sa týka samotného deja, prešli sme si jeho detstvom, dospievaním, strasťami, radosťami a veľkým množstvom neuveriteľných náhod a zážitkov. Na môj vkus bolo tých náhod až príliš veľa a tie udalosti, ktoré zažil mi prišli vysoko nereálne. Niekedy som sa až pozastavila nad tým, čo pre Forresta autor vymyslel, kde všade sa zrazu ocitol. Bolo toho naozaj veľa.
Aj napriek týmto veciam sa mi páčil vzťah medzi ním a Bubbom. Úprimne priateľstvo dvoch chlapov, ktorí túžia odísť z vojny a otvoriť si obchod s krevetami. Vidíme premenu Forresta na chlapa, ktorý si začína veci uvedomovať inak ako predtým. Síce v inom kontexte ako vo filme, ale aj kamarátstvo s Danom bolo veľmi pekné a bolo vidieť vzájomnú podporu a nápomocnosť.

„Vedel som, že aj ja mám strieľať z gulometu, ale nech čert vezme celú vojnu. Bubbovi som musel zahrať jeho pesničku.“

Románik menom Forrest a Jenny bol taký kadejaký. Na rovinu poviem, že Jenny som nemala príliš rada ani vo filme a bohužiaľ to kniha nezmenila. Prišla mi nerozhodná, nevedela čo chce, skúšala kadečo. Až keď už nemala iné východisko, spamätala sa a usadila sa. Niektoré jej nálady a skutky voči Forrestovi mi prišli prehnané a nechápala som, prečo to robí. Ak by som si mala vybrať obľúbenú postavu, bol by to poručík Dan.

Keď beriem knihu ako celok, je to príjemná oddychovka, pri ktorej sa aj zasmejete. Taký pekný priemer, nič nepokazí, ale ani moc neohúri. Ak však máte čas, náladu a chuť na niečo jednoduché, kľudne po nej siahnite. Sami si môžete porovnať v čom sa film líši (ak ste ho videli). Ak mám hovoriť len za seba, film sa mi v tomto prípade páčil viac ako kniha.

Kniha u mňa získala 3,5 ♥/5 ♥.