Recenzia: Pavol Božík - Cudzinec

RECENZIA: Pavol Božík - Cudzinec
Žáner: Spoločenský román
Vydavateľstvo: Ikar
Počet strán: 264
Originálny názov: Cudzinec

Úspešný hudobný producent Jakub má na Slovensku život, ktorý mu možno iba závidieť. A práve závisť, nekompetentnosť ľudí, s ktorými musí spolupracovať, ale aj katastrofálna spoločenská situácia, korupcia na najvyšších miestach a byrokracia v úradoch sú dôvodom, prečo sa v štyridsiatich štyroch rokoch rozhodne začať odznova v Nórsku.
Necháva za sebou stres, prácu i jedno tajomstvo, ktorému sa za tie roky prispôsobil natoľko, že ho už ani nevníma. Netuší, že sa jeho nový život pretne s rodinou zo susedstva, a to až tak intenzívne, že sa presvedčí, že minulosť nemá problém prekonať ani dvetisíc kilometrov a dostihnúť ho na ďalekom severe. Všetko, o čom Jakub sníval, sa plní, lenže objavia sa záležitosti, o ktorých si myslel, že ostali za hranicou alebo sa ho netýkajú. A tak musí zabojovať s minulosťou i s démonmi budúcnosti.

Úprimne Vám poviem, nevedela som čo od príbehu sprvu čakať, ale kniha prekonala hocijaké moje očakávania. Nebyť iných povinností, prečítala by som ju v priebehu jedného dňa. Z celého príbehu ide neskutočná energia a čítanie som si užívala. Autor knihy pochádza zo Slovenska, teraz žije v Nórsku. Môžete navštíviť aj jeho vlastný kultúrny web - Kukninato.sk .

Príbeh Kuba a Svena sa mi hneď od začiatku zapáčil. Priateľstvo, ktoré títo dvaja mali aj napriek vekovému rozdielu, sa nevidí len tak hocikedy. Autor veľmi pekne opísal vznik ich kamarátstva a jeho postupné budovanie a upevňovanie. Počas čítania som prežívala všetky radosti aj strasti, ktoré im život priniesol. Či už to boli starosti Jakubove alebo Svenove. Obaja majú svoj vlastný životný príbeh, ani jeden z nich to nemal ľahké. V závere sa však všetko pekne ustálilo. Mám rada knihy, ktoré v človeku vyvolajú reálne emócie, pretože to je znak toho, že je kniha naozaj dobrá. Počas niektorých kapitol som pociťovala smútok, inokedy som sa schuti nahlas zasmiala a v ďalších som bola napätá a čakala som, čo bude ďalej. Knihu som napokon dočítala s úsmevom na tvári a dobrým pocitom.

„ Dve najdrahšie pizze, čo máte!“

Štýl, ktorým autor píše, ma dokázal do deja vtiahnuť snáď okamžite. Ani neviem ako a dej som prežívala spolu s postavami. Výhodou boli kratšie kapitoly a tak som mala pocit, že čítanie ide neskutočne rýchlo. Opisy neboli prehnane dlhé, boli tak akurát, aby čitateľa udržali pri knihe a zároveň dostatočne opísali prostredie a postavy. Navyše, po dlhej dobe som v knihe nenašla chyby a to je veru rarita.

Špecifickou časťou, ktorá sa mi na knihe obzvlášť páčila bol opis Nórska a konkrétne Osla. Všetky tie miesta som si vedela reálne predstaviť. Mala som pocit, akoby som tam už niekedy bola a vedela presne ako to tam vyzerá. Priznám sa, že niektoré veci, ako napríklad skokanský mostík, som si aj vygooglila J. Stačilo málo a presvedčilo ma to, aby som si práve toto miesto pridala na zoznam, ktoré by som niekedy rada navštívila. Je až nereálne, ako to tam funguje. To je zároveň ďalšia vec, ktorú autorovi kvitujem. Poukázať na obrovské rozdiely medzi Slovenskom a Nórskom. Mne sa to zdalo ako utopia. Človek tu na to proste nie je zvyknutý.

Autor ma dar, s ktorým vie narábať a kniha sa tak „číta sama“. Keby bolo pokračovanie alebo iná kniha z Pavlovho pera, s určitosťou by som po nej siahla. Cudzinca odporúčam všetkým, ktorý majú chuť na niečo oddychové s kúskom napätia.

Chcela by som sa autorovi veľmi pekne poďakovať za možnosť knihu zrecenzovať. Je naozaj skvelá a už teraz sa teším na ďalšiu, ak je nejaká v pláne.

Kniha u mňa získala 5 ♥/5 ♥.