RECENZIA: Baja Dolce – Habibi

Väzba: hardrback
Originálny názov: Habibi

Vitajte v klube LocalX.
Čaká vás strhujúca a šokujúca prehliadka podsvetím.
Pozor. Vstup je možný iba na vlastné riziko.

***

Harry žije dvojitý život. Cez deň zastáva váženú funkciu redaktora v rodinnom vydavateľstve, v noci je manažérom pochybného nočného klubu. Habibi, ako ho prezývajú v podniku nerestí, balansuje na tenkej hrane zákona a morálky. Čo sa stane, keď sa jeho dva úplne odlišné svety prepoja vďaka spolupráci s mladou a ambicióznou Cassie? Zmení sa počiatočná iskra medzi nimi na spaľujúci oheň?
Vášnivá a temná romanca Habibi vám strhne ružové okuliare a odhalí skutočný svet bez pozlátky.
Autorka Baja Dolce debutovala úspešnou romanticko-erotickou trilógiou Placebo a po nej vás previedla príbehom troch generácií v románe Horkosladké esencie.

Hneď na začiatok Vám odporúčam, siahnite po knihe - ak máte 18+, nevadí Vám v knihe násilie a vulgarizmy a zobrazený svet podsvetia. Veci v knihe sú bez cenzúry, ako napovedá názov. Nečakajte sladkú romantiku.

To by sme mali a tak Vám sem spíšem moje pocity a dojmy, ktoré ma pri čítaní sprevádzali. Nebola to až taká veľká emocionálna jazda ako predošlé knihy, bude to však tým, že je odlišná od tých predchádzajúcich.

V prvom rade chválim obálku a jej farby, oceňujem neónový nadpis, ktorý hneď upúta pozornosť čitateľa a záhadná silueta dodáva tajomno okolo celej knihy. Tiež sa mi veľmi páči vnútro knihy – hlavne strany s ružovofialovými monsterami (a inými rastlinami). Štýl autorky už celkom poznám a ani v tejto knihe nesklamala. Striedanie hlavných postáv nám pomáha viac ich spoznať a nahliadnuť do ich hlavy a duše, čo sa v nich odohráva a aký vedú vnútorný boj. Kapitoly boli primerane dlhé a aj pri tejto knihe som si v neskorých hodinách vravela „ešte jednu kapitolu a pôjdem už spať“. Čítala sa celkom rýchlo, vždy tam bol nejaký moment, kedy som jednoducho chcela vedieť, čo sa udeje ďalej.

„Prokrastinácia je autorská smrť!“

Bola to prvá dark romance, ktorú som čítala. Kniha ako celok ma bavila... je tu však také menšie ALE. Začnem teda tým, aby som potom písala už len tú lepšiu stránku. Tým ALE mám na mysli viacero menších vecí, ktoré sú skôr subjektívne a nie každý má na ne rovnaký názor, čo je v poriadku.

Najprv začnem hlavným hrdinom. Asi som jedna z mála, ale z Harryho som nebola extra namäkko (hold som skôr na dobrých mužov 😊) a ako muž nebol môj ideál. Chápem, že kvôli žánru bol bad boy, ale jeho vzhľad (tetovania sú fajn, piercingy nemusím) by ma asi moc nezaujal a svojím správaním ma občas štval. Najviac ma asi vytáčalo spočiatku jeho ego a potom rozkazovanie. Musím však vyzdvihnúť dve veci: prvou je, že bol vykreslený fakt bravúrne, bez prikrášľovania (dôvod prečo ma reálne hneval) a druhou - niektoré jeho myšlienky sa mi páčili. Najmä, keď niekde na začiatku knihy vysvetľoval Cassie dobro a zlo. Tú časť som si poznačila aj lepíkom (fialovým, ako inak 😊).

Čo sa týka Cassie, v niektorých chvíľach mi trochu liezla na nervy svojou nerozhodnosťou. Bola odhodlaná niečo spraviť/povedať a stačil jeden dotyk od Harryho a všetko sa rozplynulo a už to bolo zase fajn. Neviem, po tom ako sa k nej spočiatku správal, koľko času pre neho preplakala a ako jej rozkazoval... ja by som skôr chytila averziu voči takému človeku, než sympatie. Tiež ma občas mrzelo jej dokazovanie si vecí, nie pre seba, ale pre iných – aby nebola za suchárku. Človek by mal byť sám sebou a nemeniť sa kvôli ostatným. Obľúbila som si ju asi až pred koncom. Vtedy tam nastal zvrat, keď sme sa dozvedeli novú vec, ktorú som popravde nečakala a tam niekde nastala jej zmena k lepšiemu. A teda „nová“ Cassie sa mi páčila viac. Páčilo sa mi aj ako ho v hlave volala – Harry Theodor Idiot Linton.

Poslednou vecou je záver, resp. ja osobne som čakala (nečítala som príbeh na wattpade), že v žánri dark romance, to skončí odlišne. Buď, že sa stane niečo zlé alebo sa daný hrdina vyparí a podobne. Skončilo to však presne tak, ako som si od polky knihy myslela. Nehovorím, že je to zlé, no ja som čakala asi niečo temnejšie, horšie :D .

„Existuje vlastne dobro a zlo?“

So skupinkou „ale“ sa lúčim a teraz už poďme na tie pozitívnejšie veci. Niektoré som spomínala už v úvode recenzie, avšak to nebolo zďaleka všetko. Musím autorku pochváliť, že nám ukázala rôznorodosť skutočného sveta bez cenzúry. Drzý a realistický svet. Stretávame sa s hazardom, nočným klubom a inými vecami, často nelegálnymi alebo na hrane zákona. Najsmutnejšie a najdesivejšie na tom je, že sa tieto veci neodohrávajú len v knihách, ale aj v našej realite, v skutočnom svete. Nehovorím, že by sa reálne udialo práve niečo podobné knihe. Každopádne, s každým týmto elementom, ktorý je tu spomenutý, sa stretávame aj v realite. Niekoho sa nedotkne vôbec a iní mu prepadnú naplno.

Dej knihy bol dynamický, obsahoval napätie, akciu a kopec iných vecí. Dá sa povedať, že podchvíľou sa niečo dialo, čo Vás posúvalo vpred pri čítaní. Musím pochváliť aj zvrat, ktorý som už spomínala. Nečakala som ho, dosť ma to prekvapilo a bolo skvelé si potom pospájať jednotlivé veci dokopy.

Vrátim sa naspäť ku postavám. Prvé dve som opísala vyššie, teraz sa pozrieme na zvyšok. K Bei som zaujala skôr neutrálny postoj už v začiatku knihy. Nevadila mi, no ani som si k nej nevybudovala vzťah. Neviem povedať, čím to je. Najviac som si obľúbila Leviho a Giu. Páčil sa mi Leviho prístup ku Cassie, aj napriek spoločnej minulosti pri nej stál, podporoval ju a vždy jej bol na blízku, keď to potrebovala. Bavili ma jeho hlášky, na nich som sa pobavila asi najviac. Gia je v knihe síce pomenej, napriek tomu si ma akýmsi spôsobom získala. Možno to bude tým, že nemala problém vzoprieť sa Harrymu a taktiež celkovým prístupom ku Cassie.

„V okamihu sa stane to, v čo nedúfaš roky.“

V knihe bolo aj viacero vtipných momentov, pri ktorých som si povedala „tak to mám aj ja“ – napríklad pri opisovaní scény zo Strážcov galaxie s Grootom. Tiež sa pri tej scéne smejem ako zmyslov zbavená :D. A pomenovanie – polodebilná – to si musím zapamätať.

Viete čo ma neskutočne v knihe potešilo? Prepojenie s ostatnými knihami a meno Linda Reedová. Pamätáte? Nečakala som to a o to viac ma to prekvapilo a vyčarilo úsmev na tvári. Ak ste nečítali predošlé knihy od autorky, rozhodne neváhajte, neoľutujete. Knihy totiž zdobia aj moju „čoskoro knižnicu“. Playlist na konci knihy je ako bonus, odporúčam vypočuť.

Kvitujem posledné strany z knihy (po epilógu), kde sa stretávame s Candym. Dosť veľké prekvapenie, ktoré sa tam človek dočíta, nakoľko to v knihe spomínane vôbec nebolo (nemôžem písať konkrétne, lebo by som vypustila spoiler a to nechcem). Verím teda, že kniha Habibi bol rozbeh, dávkovaný postupne, zoznamovanie sa s iným žánrom a podsvetím, a že s príchodom Candyho sa to rozbehne ešte viac vo všetkých smeroch. Hlavne po posledných vetách v tomto „prídavku“.

Autorka sa rozhodla zmeniť trochu smer a zariskovať, a teda bola to dobrá voľba. Ide jej písanie aj týchto odvážnejších, vulgárnejších a temnejších riadkov. Nekládla si servítku pred ústa a to dodalo knihe na reálnosti. Každá jej kniha je špecifická niečím iným a som veľmi zvedavá, aké príbehy nám ešte v budúcnosti ponúkne.

Mám však jednu otázku priamo na autorku, lebo mi to nedá spávať :D – cheeseburger natretý so zmrzlinou? Naozaj? :D  (nemám to za zlé, myslím to ako srandu, lebo si tú kombináciu vážne neviem predstaviť).

Ďakujem Venupress a Baji Dolce za poskytnutie knihy na recenziu a silno držím palce pri ďalšom písaní. Teším sa.

Kniha u mňa získala 4 ♥/5 ♥.